Qussa

Stories from Afar & Up Close

Big Brother heeft Google ontdekt

Een eigengebouwde site hebben heeft zo z’n voordelen: je kunt namelijk plug-ins installeren die allerlei soorten statistieken voor je bijhouden. Interessant dingen, zoals waar de lezers van de site vandaan komen (61% uit Nederland, 8% uit de USA, en 4% uit Libanon bijvoorbeeld, en een paar verdwaalde bezoekers uit Servië en Montenegro, Rusland, Vietnam en Yemen). Er is te zien hoe vaak mensen terugkomen, welke pagina’s ze lezen, en via welke pagina ze doorgelinkt zijn naar Qussa. En daar begint voor mij de lol. Als ze via een zoekmachine komen, kan ik namelijk ook zien waar ze naar op zoek waren – en dat zijn lang niet altijd dingen waar mijn site hen mee van dienst kan zijn: ‘Appartementen in Utrecht’? Sorry. ‘Contactgegevens Ruud Hoff’? Geen idee. ‘Christelijke vakantie verhalen’? Ik dacht het niet. Ook de mensen die op zoek zijn naar de ‘Armeense maffia’, ‘oorlogsverhalen uit Irak’ of ‘reclameposters te koop’ moet ik helaas teleurstellen: Qussa is volledig onbevoegd u met het één of ander in contact te brengen. Maar mocht je willen ‘trouwen [in] Beirut’, dan wil ik wel even voor je rondkijken, en met de vraag ‘zijn Nederlanders welcome in Syria’ ben je ook aan het juiste adres, want ik weet uit eigen ervaring dat het antwoord daarop een volmondig ‘ja’ is.

Nu alleen nog een oplossing vinden voor de mensen die op zoek zijn naar ‘oude vrouwen kapsels’ en die vervolgens terugkwamen op de site via ‘creatief met haarlak’...